Courser in English | Critical literacy |
Program | Pendidikan Bahasa Inggris |
SKS | 3 SKS |
RPS | 2 Data |
RPS (Rencanan Perkuliahan Semester)
Critical Literacy is a subject intended to explore the theory and practice of literacy in and out of
academic settings. It serves the purposes of making it more familiar for the educational
practitioners.
1. Mampu mengidentifikasi bidang keilmuan yang menjadi obyek penelitiannya dan
memposisikan ke dalam suatu peta penelitian yang dikembangkan melalui pendekatan
interdisiplin atau multidisiplin (KU4).
2. Mampu meningkatkan kapasitas pembelajaran secara mandiri (KU7).
3. Memiliki keterampilan literasi yang diterapkan dalam kegiatan pendidikan dan pengelitian
untuk mengidentifikasi research gap dalam penelitian bidang pendidikan (KK7).
4. Mampu menggunakan bahasa Inggris secara lisan dan tertulis setara tingkat lanjut dalam
konteks pendidikan dan penelitian untuk menyampaikan pemikiran kepada pelaku dan
pemangku kepentingan pendidikan bahasa Inggris di dalam dan di luar negeri (PP1).
5. Mampu mempraktikkan tata cara melaksanakan penelitian, pengumpulan dan
penyimpanan data, pengolahan dan analisis data yang patuh kode etik penelitian,
transparan, dan berintegritas (PP2).
6. Mampu berpikir kritis dan menghasilkan pemikiran yang memperhatikan nilai humaniora
berdasarkan data yang valid (PP3).
1. Yoon, Bogum. 2015. Critical literacy practice. Springer.
2. Miller, J. W., & McKenna, M. C. (2016). World literacy : how countries rank and why it
matters. Routledge.
3. Weninger, C. (2019). From language skills to literacy : broadening the scope of English
language education through media literacy. Routledge.
Details ...
Critical Literacy is a subject intended to explore the theory and practice of literacy in and out of academic settings. It serves the purposes of making it more familiar for the educational practitioners.
Learning Outcomes
Upon successful completion of the course, students will be able to: |
|
CPMK1 |
Have the skills to implement critical literacy in their teaching from kindergarten to university contexts. |
CPMK2 |
Critically analyse and asses the elements of literacy across educational contexts. |
CPMK3 |
Seek justification for critical literacy and its practices in educational contexts. |
CPMK4 |
Check underlying beliefs and assumptions of critical literacy. |
- Yoon, Bogum. 2015. Critical literacy practice. Springer.
- Miller, J. W., & McKenna, M. C. (2016). World literacy : how countries rank and why it matters. Routledge.
- Weninger, C. (2019). From language skills to literacy : broadening the scope of English language education through media literacy. Routledge.
Details ...