General Linguistics, Curriculum : 2021


Courser in EnglishGeneral Linguistics
ProgramPendidikan Bahasa Inggris
SKS2 SKS
RPS5 Data

RPS (Rencanan Perkuliahan Semester)

Course Descriptions

General lingustics is a course dealing with the knowledge and the nature of language in general which aimed at helping students understanding he generic characteristics of language (especially English). this course includes the development and pragmatic considerations governing its use, also the general understanding of meaning making system of a language in communication.

Learning Outcomes

  1. menghargai keanekargaman budaya,pandangan, agama, dan kepercayaan, serta pendapat atau temuan orisinal orang lain (S6)
  2. menunjukkan sikp bertanggungjawab ataspekerjaan d bidang keahliannya secara mandiri (S9)
  3. menguasai konsep teoritis bidang pengetahuan tertentu secara umum dan konsep teoritis bagian khusus dalam bidang pengetahuan tersebut secara mendalam, serta mampu memformulasikan penyelesaian masalah prosedural. menerapkan pemikiran logis, kritis, sistematis, dan inovatif dalam konteks pengembangan atau implementasi ilmu pengetahuan dan teknologi yang memperhatikan dan menerapkan nilai humaniora yang sesuai dengan bidang keahliannya (KU1)
  4. mampu menunjukkan kinerja mandiri, bermutu, dan terukur (KU2)
  5. mampu melakukan proses evaluasi diri terhadap kelompok kerja yang berada di bawah tangggung jawabnya, dan mampu mengelola pembelajaran secara mandiri (KU8)
  6. mahir berbahasa Inggris lisan dan tulisan dalam konteks keseharian atau umum, akademis, dan pekerjaan setara tingkat post-intermediate (KK1)
  7. mampu berbahasa Inggris lisan dan tulisan pada minimal 1 bidang bahasa Inggris untuk tujuan tertentu (English for specific purposes) setara tingkat intermediate (KK2)
  8. mampu mengadaptasi atau budaya pemakai bahasa sasaran yang positif ke dalam budaya bahasa ibu (KK3)
  9. menguasai konsep teoritis ilmu kebahasaan (lingustics) dan aplikasinya dalam pembelajaran (p6)
  10. menguasai unsur kebahasaan (language elements) bahasa Inggris (p14)

Capaian pembelajaran Mata Kuliah (CpMK)

Setelah menyelesaikan pembelajaran mata kuliah General Linguistics, mahasiswa mampu
CPMK 1 Analysing the study of language  (the differences of language and linguistics, how to context affects language use, and how human forms linguistics structures) (S6, KU1, KK1,  P6)
CPMK 2 identifying the develoPment of the English language (genetic and typological clasiffication of language, synchronic and diachronic linguistics, and why language change) (S6, KU1, KK1, p6)
CpMK 3 implementing the social context of English in communication (grammatical vs pragmatic meaning, sentence vs utterance, speech act theory, the structure of English text, like: register, genre, coherence, cohesion) (S6, KU2, KK2, p6)
CpMK 4 evaluating why particular structures are used in specific contexts (constituency: from sentences-closes-phrases-words, and semantics, semantic relation, deixis) (S9, KU2, KK2,p14)
CpMK 5 constructing English sounds in spoken communication. (phoneme, phonetic alphabet, allophone, voicing, place of articulation, vowels, suprasegmentals) (S9, KU8, KK3, p14)

 

 

References

1. Aitchison, Jean. 2010. Aitchison's Linguistics (7thed.). US: Macmillan Company.

2. Finch,Geoffrey. 2000. Linguistic Term and Concepts. NY: palgrave publisher.

3. Fromkin, V , Rodman, R, Hyams, N. 2011. An Introduction to Language (9thed.). Canada. Nelson Education Ltd.

4. Radford, A., et.al. 2009. Linguistics: An Introduction (2nded.). UK: Cambridge University press.


Details ...
Course Descriptions

General lingustics is a course dealing with the knowledge and the nature of language in general which aimed at helping students understanding he generic characteristics of language (especially English). this course includes the development and pragmatic considerations governing its use, also the general understanding of meaning making system of a language in communication.

Learning Outcomes

  1. menghargai keanekargaman budaya,pandangan, agama, dan kepercayaan, serta pendapat atau temuan orisinal orang lain (S6)
  2. menunjukkan sikp bertanggungjawab ataspekerjaan d bidang keahliannya secara mandiri (S9)
  3. menguasai konsep teoritis bidang pengetahuan tertentu secara umum dan konsep teoritis bagian khusus dalam bidang pengetahuan tersebut secara mendalam, serta mampu memformulasikan penyelesaian masalah prosedural. menerapkan pemikiran logis, kritis, sistematis, dan inovatif dalam konteks pengembangan atau implementasi ilmu pengetahuan dan teknologi yang memperhatikan dan menerapkan nilai humaniora yang sesuai dengan bidang keahliannya (KU1)
  4. mampu menunjukkan kinerja mandiri, bermutu, dan terukur (KU2)
  5. mampu melakukan proses evaluasi diri terhadap kelompok kerja yang berada di bawah tangggung jawabnya, dan mampu mengelola pembelajaran secara mandiri (KU8)
  6. mahir berbahasa Inggris lisan dan tulisan dalam konteks keseharian atau umum, akademis, dan pekerjaan setara tingkat post-intermediate (KK1)
  7. mampu berbahasa Inggris lisan dan tulisan pada minimal 1 bidang bahasa Inggris untuk tujuan tertentu (English for specific purposes) setara tingkat intermediate (KK2)
  8. mampu mengadaptasi atau budaya pemakai bahasa sasaran yang positif ke dalam budaya bahasa ibu (KK3)
  9. menguasai konsep teoritis ilmu kebahasaan (lingustics) dan aplikasinya dalam pembelajaran (p6)
  10. menguasai unsur kebahasaan (language elements) bahasa Inggris (p14)

Capaian pembelajaran Mata Kuliah (CpMK)

Setelah menyelesaikan pembelajaran mata kuliah General Linguistics, mahasiswa mampu
CPMK 1 Analysing the study of language  (the differences of language and linguistics, how to context affects language use, and how human forms linguistics structures) (S6, KU1, KK1,  P6)
CPMK 2 identifying the develoPment of the English language (genetic and typological clasiffication of language, synchronic and diachronic linguistics, and why language change) (S6, KU1, KK1, p6)
CpMK 3 implementing the social context of English in communication (grammatical vs pragmatic meaning, sentence vs utterance, speech act theory, the structure of English text, like: register, genre, coherence, cohesion) (S6, KU2, KK2, p6)
CpMK 4 evaluating why particular structures are used in specific contexts (constituency: from sentences-closes-phrases-words, and semantics, semantic relation, deixis) (S9, KU2, KK2,p14)
CpMK 5 constructing English sounds in spoken communication. (phoneme, phonetic alphabet, allophone, voicing, place of articulation, vowels, suprasegmentals) (S9, KU8, KK3, p14)

 

 

References

1. Aitchison, Jean. 2010. Aitchison's Linguistics (7thed.). US: Macmillan Company.

2. Finch,Geoffrey. 2000. Linguistic Term and Concepts. NY: palgrave publisher.

3. Fromkin, V , Rodman, R, Hyams, N. 2011. An Introduction to Language (9thed.). Canada. Nelson Education Ltd.

4. Radford, A., et.al. 2009. Linguistics: An Introduction (2nded.). UK: Cambridge University press.


Details ...
Course Descriptions

General Linguistics is a course dealing with the knowledge and the nature of language in general which aimed at helping students understanding the generic characteristics of language (especially English). This course includes the development and pragmatic considerations governing its use, also the general understanding of meaning-making system of a language in communication.

Learning Outcomes

Capaian Pembelajaran

CPL-PRODI yang dibebankan pada MK

CPL1 (S6)

Menghargai keanekaragaman budaya, pandangan, agama, dan kepercayaan, serta pendapat atau temuan orisinal orang lain

 

CPL2 (S9)

Menunjukkan sikap bertanggung jawab atas pekerjaan di bidang keahliannya secara mandiri.

 

CPL3 (P6)

Menguasai konsep teoritis ilmu kebahasaan (linguistics) dan aplikasinya dalam pembelajaran .

 

CPL6 (P14)

Menguasai unsur kebahasaan (language elements) bahasa Inggris.

 

CPL7 (KU1)

Menguasai konsep teoritis bidang pengetahuan tertentu secara umum dan konsep teoritis bagian khusus dalam bidang pengetahuan tersebut secara mendalam, serta mampu memformulasikan penyelesaian masalah prosedural. menerapkan pemikiran logis, kritis, sistematis, dan inovatif dalam konteks pengembangan atau implementasi ilmu pengetahuan dan teknologi yang memperhatikan dan menerapkan nilai humaniora yang sesuai dengan bidang keahliannya

 

CPL8 (KU2)

Mampu menunjukkan kinerja mandiri, bermutu, dan terukur.

 

CPL9 (KU8)

Mampu melakukan proses evaluasi diri terhadap kelompok kerja yang berada dibawah  tanggung jawabnya, dan mampu mengelola pembelajaran secara mandiri.

 

CPL10 (KK1)

Mahir berbahasa Inggris lisan dan tulisan dalam konteks keseharian/umum, akademis, dan pekerjaan setara tingkat post-intermediate.

 

CPL11 (KK2)

Mampu berbahasa Inggris lisan dan tulisan pada minimal satu bidang Bahasa Inggris untuk  tujuan tertentu (English for specific purposes) setara tingkat intermediate.

 

CPL12 (KK3)

Mampu mengadaptasi/budaya pemakai bahasa sasaran yang positif ke dalam budaya bahasa    ibu.

 

Capaian Pembelajaran Mata Kuliah (CPMK)

CPMK1

Analysing the study of language

(the differences of language and linguistics, how context affects language use, and how human forms linguistic structure)

(S6, KU1, KK1, P6)

 

CPMK2

Identifying the development of the English language

(Genetic and Typological classification of language, Synchronic and Diachronic linguistics,and why language change).

(S6, KU1, KK1, P6)

 

CPMK3

Implementing the social context of English in communication (grammatical vs pragmatic meaning; sentence vs utterance; speech act theory, the structure of English text, like: register, genre, coherence, cohesion)

(S6, KU2, KK2, P6)

 

CPMK4

Evaluating why particular structures are used in specific contexts

(constituency: from sentences-clauses-phrases-words, and English word  including morphemes, derivation, inflection, lexical semantics, semantics relation, deixis)

(S9, KU2, KK2, P14)

 

CPMK5

Constructing English sounds in spoken communication.

(phoneme, phonetic alphabet, allophone, voicing, place of articulation, vowels, suprasegmentals)

(S9, KU8, KK3, P14)

 

Kemampuan akhir tiap tahapan belajar (Sub-CPMK)

Sub-CPMK1

  1. Differentiating the study of language
  2. Identfying how context affects language use
  3. Applying language forms into communication

 

Sub-CPMK2

  1. Exploring the development of the English language
  2. Elaborating the distinction of synchronic and diachronic studies of language

 

Sub-CPMK3

  1. Analysing the social context of English in communication
  2. Interpreting text (spoken and written form) based on the structure of English text

 

Sub-CPMK4

  1. Analyzing  how sentences  are are arranged and its meaning
  2. Evaluating sentences from written text

 

Sub-CPMK5

  1. Identifying  how English sounds are are arranged and its meaning
  2. Arranging English sounds into larger ones

 

Sub-CPMK6

Designing a project concerning mother tongue creatively.

 

References

  1. Aitchison, Jean. 2010. Aitchison’s Linguistics (7thed.). US: Macmillan Company.
  2. Finch, Geoffrey. 2000.  Linguistic Terms and Concepts. NY: Palgrave Publisher Ltd.
  3. Fromkin, V., Rodman, R., Hyams, N. 2011. An Introduction to Language (9thed.). Canada: Nelson Education Ltd.
  4. Radford, A., et.al. 2009. Linguistics: An Introduction (2nded.). UK: Cambridge University Press.


Details ...
Course Descriptions

General Linguistics is a course dealing with the knowledge and the nature of language in general which aimed at helping students understanding the generic characteristics of language (especially English). This course includes the development and pragmatic considerations governing its use, also the general understanding of meaning-making system of a language in communication.

Learning Outcomes

Capaian Pembelajaran

CPL-PRODI yang dibebankan pada MK

CPL1 (S6)

Menghargai keanekaragaman budaya, pandangan, agama, dan kepercayaan, serta pendapat atau temuan orisinal orang lain

 

CPL2 (S9)

Menunjukkan sikap bertanggung jawab atas pekerjaan di bidang keahliannya secara mandiri.

 

CPL3 (P6)

Menguasai konsep teoritis ilmu kebahasaan (linguistics) dan aplikasinya dalam pembelajaran .

 

CPL6 (P14)

Menguasai unsur kebahasaan (language elements) bahasa Inggris.

 

CPL7 (KU1)

Menguasai konsep teoritis bidang pengetahuan tertentu secara umum dan konsep teoritis bagian khusus dalam bidang pengetahuan tersebut secara mendalam, serta mampu memformulasikan penyelesaian masalah prosedural. menerapkan pemikiran logis, kritis, sistematis, dan inovatif dalam konteks pengembangan atau implementasi ilmu pengetahuan dan teknologi yang memperhatikan dan menerapkan nilai humaniora yang sesuai dengan bidang keahliannya

 

CPL8 (KU2)

Mampu menunjukkan kinerja mandiri, bermutu, dan terukur.

 

CPL9 (KU8)

Mampu melakukan proses evaluasi diri terhadap kelompok kerja yang berada dibawah  tanggung jawabnya, dan mampu mengelola pembelajaran secara mandiri.

 

CPL10 (KK1)

Mahir berbahasa Inggris lisan dan tulisan dalam konteks keseharian/umum, akademis, dan pekerjaan setara tingkat post-intermediate.

 

CPL11 (KK2)

Mampu berbahasa Inggris lisan dan tulisan pada minimal satu bidang Bahasa Inggris untuk  tujuan tertentu (English for specific purposes) setara tingkat intermediate.

 

CPL12 (KK3)

Mampu mengadaptasi/budaya pemakai bahasa sasaran yang positif ke dalam budaya bahasa    ibu.

 

Capaian Pembelajaran Mata Kuliah (CPMK)

CPMK1

Analysing the study of language

(the differences of language and linguistics, how context affects language use, and how human forms linguistic structure)

(S6, KU1, KK1, P6)

 

CPMK2

Identifying the development of the English language

(Genetic and Typological classification of language, Synchronic and Diachronic linguistics,and why language change).

(S6, KU1, KK1, P6)

 

CPMK3

Implementing the social context of English in communication (grammatical vs pragmatic meaning; sentence vs utterance; speech act theory, the structure of English text, like: register, genre, coherence, cohesion)

(S6, KU2, KK2, P6)

 

CPMK4

Evaluating why particular structures are used in specific contexts

(constituency: from sentences-clauses-phrases-words, and English word  including morphemes, derivation, inflection, lexical semantics, semantics relation, deixis)

(S9, KU2, KK2, P14)

 

CPMK5

Constructing English sounds in spoken communication.

(phoneme, phonetic alphabet, allophone, voicing, place of articulation, vowels, suprasegmentals)

(S9, KU8, KK3, P14)

 

Kemampuan akhir tiap tahapan belajar (Sub-CPMK)

Sub-CPMK1

  1. Differentiating the study of language
  2. Identfying how context affects language use
  3. Applying language forms into communication

 

Sub-CPMK2

  1. Exploring the development of the English language
  2. Elaborating the distinction of synchronic and diachronic studies of language

 

Sub-CPMK3

  1. Analysing the social context of English in communication
  2. Interpreting text (spoken and written form) based on the structure of English text

 

Sub-CPMK4

  1. Analyzing  how sentences  are are arranged and its meaning
  2. Evaluating sentences from written text

 

Sub-CPMK5

  1. Identifying  how English sounds are are arranged and its meaning
  2. Arranging English sounds into larger ones

 

Sub-CPMK6

Designing a project concerning mother tongue creatively.

 

References

  1. Aitchison, Jean. 2010. Aitchison’s Linguistics (7thed.). US: Macmillan Company.
  2. Finch, Geoffrey. 2000.  Linguistic Terms and Concepts. NY: Palgrave Publisher Ltd.
  3. Fromkin, V., Rodman, R., Hyams, N. 2011. An Introduction to Language (9thed.). Canada: Nelson Education Ltd.
  4. Radford, A., et.al. 2009. Linguistics: An Introduction (2nded.). UK: Cambridge University Press.


Details ...
Course Descriptions

General Linguistics is a course dealing with the knowledge and the nature of language in general which aimed at helping students understanding the generic characteristics of language (especially English). This course includes the development and pragmatic considerations governing its use, also the general understanding of meaning-making system of a language in communication.

Learning Outcomes

Capaian Pembelajaran

CPL-PRODI yang dibebankan pada MK

CPL1 (S6)

Menghargai keanekaragaman budaya, pandangan, agama, dan kepercayaan, serta pendapat atau temuan orisinal orang lain

 

CPL2 (S9)

Menunjukkan sikap bertanggung jawab atas pekerjaan di bidang keahliannya secara mandiri.

 

CPL3 (P6)

Menguasai konsep teoritis ilmu kebahasaan (linguistics) dan aplikasinya dalam pembelajaran .

 

CPL6 (P14)

Menguasai unsur kebahasaan (language elements) bahasa Inggris.

 

CPL7 (KU1)

Menguasai konsep teoritis bidang pengetahuan tertentu secara umum dan konsep teoritis bagian khusus dalam bidang pengetahuan tersebut secara mendalam, serta mampu memformulasikan penyelesaian masalah prosedural. menerapkan pemikiran logis, kritis, sistematis, dan inovatif dalam konteks pengembangan atau implementasi ilmu pengetahuan dan teknologi yang memperhatikan dan menerapkan nilai humaniora yang sesuai dengan bidang keahliannya

 

CPL8 (KU2)

Mampu menunjukkan kinerja mandiri, bermutu, dan terukur.

 

CPL9 (KU8)

Mampu melakukan proses evaluasi diri terhadap kelompok kerja yang berada dibawah  tanggung jawabnya, dan mampu mengelola pembelajaran secara mandiri.

 

CPL10 (KK1)

Mahir berbahasa Inggris lisan dan tulisan dalam konteks keseharian/umum, akademis, dan pekerjaan setara tingkat post-intermediate.

 

CPL11 (KK2)

Mampu berbahasa Inggris lisan dan tulisan pada minimal satu bidang Bahasa Inggris untuk  tujuan tertentu (English for specific purposes) setara tingkat intermediate.

 

CPL12 (KK3)

Mampu mengadaptasi/budaya pemakai bahasa sasaran yang positif ke dalam budaya bahasa    ibu.

 

Capaian Pembelajaran Mata Kuliah (CPMK)

CPMK1

Analysing the study of language

(the differences of language and linguistics, how context affects language use, and how human forms linguistic structure)

(S6, KU1, KK1, P6)

 

CPMK2

Identifying the development of the English language

(Genetic and Typological classification of language, Synchronic and Diachronic linguistics,and why language change).

(S6, KU1, KK1, P6)

 

CPMK3

Implementing the social context of English in communication (grammatical vs pragmatic meaning; sentence vs utterance; speech act theory, the structure of English text, like: register, genre, coherence, cohesion)

(S6, KU2, KK2, P6)

 

CPMK4

Evaluating why particular structures are used in specific contexts

(constituency: from sentences-clauses-phrases-words, and English word  including morphemes, derivation, inflection, lexical semantics, semantics relation, deixis)

(S9, KU2, KK2, P14)

 

CPMK5

Constructing English sounds in spoken communication.

(phoneme, phonetic alphabet, allophone, voicing, place of articulation, vowels, suprasegmentals)

(S9, KU8, KK3, P14)

 

Kemampuan akhir tiap tahapan belajar (Sub-CPMK)

Sub-CPMK1

  1. Differentiating the study of language
  2. Identfying how context affects language use
  3. Applying language forms into communication

 

Sub-CPMK2

  1. Exploring the development of the English language
  2. Elaborating the distinction of synchronic and diachronic studies of language

 

Sub-CPMK3

  1. Analysing the social context of English in communication
  2. Interpreting text (spoken and written form) based on the structure of English text

 

Sub-CPMK4

  1. Analyzing  how sentences  are are arranged and its meaning
  2. Evaluating sentences from written text

 

Sub-CPMK5

  1. Identifying  how English sounds are are arranged and its meaning
  2. Arranging English sounds into larger ones

 

Sub-CPMK6

Designing a project concerning mother tongue creatively.

 

References

  1. Aitchison, Jean. 2010. Aitchison’s Linguistics (7thed.). US: Macmillan Company.
  2. Finch, Geoffrey. 2000.  Linguistic Terms and Concepts. NY: Palgrave Publisher Ltd.
  3. Fromkin, V., Rodman, R., Hyams, N. 2011. An Introduction to Language (9thed.). Canada: Nelson Education Ltd.
  4. Radford, A., et.al. 2009. Linguistics: An Introduction (2nded.). UK: Cambridge University Press.


Details ...