Courser in English | General Linguistics |
Program | Pendidikan Bahasa Inggris |
SKS | 2 SKS |
RPS | 5 Data |
RPS (Rencanan Perkuliahan Semester)
General lingustics is a course dealing with the knowledge and the nature of language in general which aimed at helping students understanding he generic characteristics of language (especially English). this course includes the development and pragmatic considerations governing its use, also the general understanding of meaning making system of a language in communication.
Learning Outcomes- menghargai keanekargaman budaya,pandangan, agama, dan kepercayaan, serta pendapat atau temuan orisinal orang lain (S6)
- menunjukkan sikp bertanggungjawab ataspekerjaan d bidang keahliannya secara mandiri (S9)
- menguasai konsep teoritis bidang pengetahuan tertentu secara umum dan konsep teoritis bagian khusus dalam bidang pengetahuan tersebut secara mendalam, serta mampu memformulasikan penyelesaian masalah prosedural. menerapkan pemikiran logis, kritis, sistematis, dan inovatif dalam konteks pengembangan atau implementasi ilmu pengetahuan dan teknologi yang memperhatikan dan menerapkan nilai humaniora yang sesuai dengan bidang keahliannya (KU1)
- mampu menunjukkan kinerja mandiri, bermutu, dan terukur (KU2)
- mampu melakukan proses evaluasi diri terhadap kelompok kerja yang berada di bawah tangggung jawabnya, dan mampu mengelola pembelajaran secara mandiri (KU8)
- mahir berbahasa Inggris lisan dan tulisan dalam konteks keseharian atau umum, akademis, dan pekerjaan setara tingkat post-intermediate (KK1)
- mampu berbahasa Inggris lisan dan tulisan pada minimal 1 bidang bahasa Inggris untuk tujuan tertentu (English for specific purposes) setara tingkat intermediate (KK2)
- mampu mengadaptasi atau budaya pemakai bahasa sasaran yang positif ke dalam budaya bahasa ibu (KK3)
- menguasai konsep teoritis ilmu kebahasaan (lingustics) dan aplikasinya dalam pembelajaran (p6)
- menguasai unsur kebahasaan (language elements) bahasa Inggris (p14)
Capaian pembelajaran Mata Kuliah (CpMK) |
Setelah menyelesaikan pembelajaran mata kuliah General Linguistics, mahasiswa mampu | |
CPMK 1 | Analysing the study of language (the differences of language and linguistics, how to context affects language use, and how human forms linguistics structures) (S6, KU1, KK1, P6) | |
CPMK 2 | identifying the develoPment of the English language (genetic and typological clasiffication of language, synchronic and diachronic linguistics, and why language change) (S6, KU1, KK1, p6) | |
CpMK 3 | implementing the social context of English in communication (grammatical vs pragmatic meaning, sentence vs utterance, speech act theory, the structure of English text, like: register, genre, coherence, cohesion) (S6, KU2, KK2, p6) | |
CpMK 4 | evaluating why particular structures are used in specific contexts (constituency: from sentences-closes-phrases-words, and semantics, semantic relation, deixis) (S9, KU2, KK2,p14) | |
CpMK 5 | constructing English sounds in spoken communication. (phoneme, phonetic alphabet, allophone, voicing, place of articulation, vowels, suprasegmentals) (S9, KU8, KK3, p14) |
References
1. Aitchison, Jean. 2010. Aitchison's Linguistics (7thed.). US: Macmillan Company.
2. Finch,Geoffrey. 2000. Linguistic Term and Concepts. NY: palgrave publisher.
3. Fromkin, V , Rodman, R, Hyams, N. 2011. An Introduction to Language (9thed.). Canada. Nelson Education Ltd.
4. Radford, A., et.al. 2009. Linguistics: An Introduction (2nded.). UK: Cambridge University press.
Details ...
General lingustics is a course dealing with the knowledge and the nature of language in general which aimed at helping students understanding he generic characteristics of language (especially English). this course includes the development and pragmatic considerations governing its use, also the general understanding of meaning making system of a language in communication.
Learning Outcomes- menghargai keanekargaman budaya,pandangan, agama, dan kepercayaan, serta pendapat atau temuan orisinal orang lain (S6)
- menunjukkan sikp bertanggungjawab ataspekerjaan d bidang keahliannya secara mandiri (S9)
- menguasai konsep teoritis bidang pengetahuan tertentu secara umum dan konsep teoritis bagian khusus dalam bidang pengetahuan tersebut secara mendalam, serta mampu memformulasikan penyelesaian masalah prosedural. menerapkan pemikiran logis, kritis, sistematis, dan inovatif dalam konteks pengembangan atau implementasi ilmu pengetahuan dan teknologi yang memperhatikan dan menerapkan nilai humaniora yang sesuai dengan bidang keahliannya (KU1)
- mampu menunjukkan kinerja mandiri, bermutu, dan terukur (KU2)
- mampu melakukan proses evaluasi diri terhadap kelompok kerja yang berada di bawah tangggung jawabnya, dan mampu mengelola pembelajaran secara mandiri (KU8)
- mahir berbahasa Inggris lisan dan tulisan dalam konteks keseharian atau umum, akademis, dan pekerjaan setara tingkat post-intermediate (KK1)
- mampu berbahasa Inggris lisan dan tulisan pada minimal 1 bidang bahasa Inggris untuk tujuan tertentu (English for specific purposes) setara tingkat intermediate (KK2)
- mampu mengadaptasi atau budaya pemakai bahasa sasaran yang positif ke dalam budaya bahasa ibu (KK3)
- menguasai konsep teoritis ilmu kebahasaan (lingustics) dan aplikasinya dalam pembelajaran (p6)
- menguasai unsur kebahasaan (language elements) bahasa Inggris (p14)
Capaian pembelajaran Mata Kuliah (CpMK) |
Setelah menyelesaikan pembelajaran mata kuliah General Linguistics, mahasiswa mampu | |
CPMK 1 | Analysing the study of language (the differences of language and linguistics, how to context affects language use, and how human forms linguistics structures) (S6, KU1, KK1, P6) | |
CPMK 2 | identifying the develoPment of the English language (genetic and typological clasiffication of language, synchronic and diachronic linguistics, and why language change) (S6, KU1, KK1, p6) | |
CpMK 3 | implementing the social context of English in communication (grammatical vs pragmatic meaning, sentence vs utterance, speech act theory, the structure of English text, like: register, genre, coherence, cohesion) (S6, KU2, KK2, p6) | |
CpMK 4 | evaluating why particular structures are used in specific contexts (constituency: from sentences-closes-phrases-words, and semantics, semantic relation, deixis) (S9, KU2, KK2,p14) | |
CpMK 5 | constructing English sounds in spoken communication. (phoneme, phonetic alphabet, allophone, voicing, place of articulation, vowels, suprasegmentals) (S9, KU8, KK3, p14) |
References
1. Aitchison, Jean. 2010. Aitchison's Linguistics (7thed.). US: Macmillan Company.
2. Finch,Geoffrey. 2000. Linguistic Term and Concepts. NY: palgrave publisher.
3. Fromkin, V , Rodman, R, Hyams, N. 2011. An Introduction to Language (9thed.). Canada. Nelson Education Ltd.
4. Radford, A., et.al. 2009. Linguistics: An Introduction (2nded.). UK: Cambridge University press.
Details ...
General Linguistics is a course dealing with the knowledge and the nature of language in general which aimed at helping students understanding the generic characteristics of language (especially English). This course includes the development and pragmatic considerations governing its use, also the general understanding of meaning-making system of a language in communication.
Learning Outcomes
Capaian Pembelajaran |
CPL-PRODI yang dibebankan pada MK |
||
CPL1 (S6) |
Menghargai keanekaragaman budaya, pandangan, agama, dan kepercayaan, serta pendapat atau temuan orisinal orang lain |
|
|
CPL2 (S9) |
Menunjukkan sikap bertanggung jawab atas pekerjaan di bidang keahliannya secara mandiri. |
|
|
CPL3 (P6) |
Menguasai konsep teoritis ilmu kebahasaan (linguistics) dan aplikasinya dalam pembelajaran . |
|
|
CPL6 (P14) |
Menguasai unsur kebahasaan (language elements) bahasa Inggris. |
|
|
CPL7 (KU1) |
Menguasai konsep teoritis bidang pengetahuan tertentu secara umum dan konsep teoritis bagian khusus dalam bidang pengetahuan tersebut secara mendalam, serta mampu memformulasikan penyelesaian masalah prosedural. menerapkan pemikiran logis, kritis, sistematis, dan inovatif dalam konteks pengembangan atau implementasi ilmu pengetahuan dan teknologi yang memperhatikan dan menerapkan nilai humaniora yang sesuai dengan bidang keahliannya |
|
|
CPL8 (KU2) |
Mampu menunjukkan kinerja mandiri, bermutu, dan terukur. |
|
|
CPL9 (KU8) |
Mampu melakukan proses evaluasi diri terhadap kelompok kerja yang berada dibawah tanggung jawabnya, dan mampu mengelola pembelajaran secara mandiri. |
|
|
CPL10 (KK1) |
Mahir berbahasa Inggris lisan dan tulisan dalam konteks keseharian/umum, akademis, dan pekerjaan setara tingkat post-intermediate. |
|
|
CPL11 (KK2) |
Mampu berbahasa Inggris lisan dan tulisan pada minimal satu bidang Bahasa Inggris untuk tujuan tertentu (English for specific purposes) setara tingkat intermediate. |
|
|
CPL12 (KK3) |
Mampu mengadaptasi/budaya pemakai bahasa sasaran yang positif ke dalam budaya bahasa ibu. |
|
|
Capaian Pembelajaran Mata Kuliah (CPMK) |
|||
CPMK1 |
Analysing the study of language (the differences of language and linguistics, how context affects language use, and how human forms linguistic structure) (S6, KU1, KK1, P6) |
|
|
CPMK2 |
Identifying the development of the English language (Genetic and Typological classification of language, Synchronic and Diachronic linguistics,and why language change). (S6, KU1, KK1, P6) |
|
|
CPMK3 |
Implementing the social context of English in communication (grammatical vs pragmatic meaning; sentence vs utterance; speech act theory, the structure of English text, like: register, genre, coherence, cohesion) (S6, KU2, KK2, P6) |
|
|
CPMK4 |
Evaluating why particular structures are used in specific contexts (constituency: from sentences-clauses-phrases-words, and English word including morphemes, derivation, inflection, lexical semantics, semantics relation, deixis) (S9, KU2, KK2, P14) |
|
|
CPMK5 |
Constructing English sounds in spoken communication. (phoneme, phonetic alphabet, allophone, voicing, place of articulation, vowels, suprasegmentals) (S9, KU8, KK3, P14) |
|
|
Kemampuan akhir tiap tahapan belajar (Sub-CPMK) |
|||
Sub-CPMK1 |
|
|
|
Sub-CPMK2 |
|
|
|
Sub-CPMK3 |
|
|
|
Sub-CPMK4 |
|
|
|
Sub-CPMK5 |
|
|
|
Sub-CPMK6 |
Designing a project concerning mother tongue creatively. |
|
- Aitchison, Jean. 2010. Aitchison’s Linguistics (7thed.). US: Macmillan Company.
- Finch, Geoffrey. 2000. Linguistic Terms and Concepts. NY: Palgrave Publisher Ltd.
- Fromkin, V., Rodman, R., Hyams, N. 2011. An Introduction to Language (9thed.). Canada: Nelson Education Ltd.
- Radford, A., et.al. 2009. Linguistics: An Introduction (2nded.). UK: Cambridge University Press.
Details ...
General Linguistics is a course dealing with the knowledge and the nature of language in general which aimed at helping students understanding the generic characteristics of language (especially English). This course includes the development and pragmatic considerations governing its use, also the general understanding of meaning-making system of a language in communication.
Learning Outcomes
Capaian Pembelajaran |
CPL-PRODI yang dibebankan pada MK |
||
CPL1 (S6) |
Menghargai keanekaragaman budaya, pandangan, agama, dan kepercayaan, serta pendapat atau temuan orisinal orang lain |
|
|
CPL2 (S9) |
Menunjukkan sikap bertanggung jawab atas pekerjaan di bidang keahliannya secara mandiri. |
|
|
CPL3 (P6) |
Menguasai konsep teoritis ilmu kebahasaan (linguistics) dan aplikasinya dalam pembelajaran . |
|
|
CPL6 (P14) |
Menguasai unsur kebahasaan (language elements) bahasa Inggris. |
|
|
CPL7 (KU1) |
Menguasai konsep teoritis bidang pengetahuan tertentu secara umum dan konsep teoritis bagian khusus dalam bidang pengetahuan tersebut secara mendalam, serta mampu memformulasikan penyelesaian masalah prosedural. menerapkan pemikiran logis, kritis, sistematis, dan inovatif dalam konteks pengembangan atau implementasi ilmu pengetahuan dan teknologi yang memperhatikan dan menerapkan nilai humaniora yang sesuai dengan bidang keahliannya |
|
|
CPL8 (KU2) |
Mampu menunjukkan kinerja mandiri, bermutu, dan terukur. |
|
|
CPL9 (KU8) |
Mampu melakukan proses evaluasi diri terhadap kelompok kerja yang berada dibawah tanggung jawabnya, dan mampu mengelola pembelajaran secara mandiri. |
|
|
CPL10 (KK1) |
Mahir berbahasa Inggris lisan dan tulisan dalam konteks keseharian/umum, akademis, dan pekerjaan setara tingkat post-intermediate. |
|
|
CPL11 (KK2) |
Mampu berbahasa Inggris lisan dan tulisan pada minimal satu bidang Bahasa Inggris untuk tujuan tertentu (English for specific purposes) setara tingkat intermediate. |
|
|
CPL12 (KK3) |
Mampu mengadaptasi/budaya pemakai bahasa sasaran yang positif ke dalam budaya bahasa ibu. |
|
|
Capaian Pembelajaran Mata Kuliah (CPMK) |
|||
CPMK1 |
Analysing the study of language (the differences of language and linguistics, how context affects language use, and how human forms linguistic structure) (S6, KU1, KK1, P6) |
|
|
CPMK2 |
Identifying the development of the English language (Genetic and Typological classification of language, Synchronic and Diachronic linguistics,and why language change). (S6, KU1, KK1, P6) |
|
|
CPMK3 |
Implementing the social context of English in communication (grammatical vs pragmatic meaning; sentence vs utterance; speech act theory, the structure of English text, like: register, genre, coherence, cohesion) (S6, KU2, KK2, P6) |
|
|
CPMK4 |
Evaluating why particular structures are used in specific contexts (constituency: from sentences-clauses-phrases-words, and English word including morphemes, derivation, inflection, lexical semantics, semantics relation, deixis) (S9, KU2, KK2, P14) |
|
|
CPMK5 |
Constructing English sounds in spoken communication. (phoneme, phonetic alphabet, allophone, voicing, place of articulation, vowels, suprasegmentals) (S9, KU8, KK3, P14) |
|
|
Kemampuan akhir tiap tahapan belajar (Sub-CPMK) |
|||
Sub-CPMK1 |
|
|
|
Sub-CPMK2 |
|
|
|
Sub-CPMK3 |
|
|
|
Sub-CPMK4 |
|
|
|
Sub-CPMK5 |
|
|
|
Sub-CPMK6 |
Designing a project concerning mother tongue creatively. |
|
- Aitchison, Jean. 2010. Aitchison’s Linguistics (7thed.). US: Macmillan Company.
- Finch, Geoffrey. 2000. Linguistic Terms and Concepts. NY: Palgrave Publisher Ltd.
- Fromkin, V., Rodman, R., Hyams, N. 2011. An Introduction to Language (9thed.). Canada: Nelson Education Ltd.
- Radford, A., et.al. 2009. Linguistics: An Introduction (2nded.). UK: Cambridge University Press.
Details ...
General Linguistics is a course dealing with the knowledge and the nature of language in general which aimed at helping students understanding the generic characteristics of language (especially English). This course includes the development and pragmatic considerations governing its use, also the general understanding of meaning-making system of a language in communication.
Learning Outcomes
Capaian Pembelajaran |
CPL-PRODI yang dibebankan pada MK |
||
CPL1 (S6) |
Menghargai keanekaragaman budaya, pandangan, agama, dan kepercayaan, serta pendapat atau temuan orisinal orang lain |
|
|
CPL2 (S9) |
Menunjukkan sikap bertanggung jawab atas pekerjaan di bidang keahliannya secara mandiri. |
|
|
CPL3 (P6) |
Menguasai konsep teoritis ilmu kebahasaan (linguistics) dan aplikasinya dalam pembelajaran . |
|
|
CPL6 (P14) |
Menguasai unsur kebahasaan (language elements) bahasa Inggris. |
|
|
CPL7 (KU1) |
Menguasai konsep teoritis bidang pengetahuan tertentu secara umum dan konsep teoritis bagian khusus dalam bidang pengetahuan tersebut secara mendalam, serta mampu memformulasikan penyelesaian masalah prosedural. menerapkan pemikiran logis, kritis, sistematis, dan inovatif dalam konteks pengembangan atau implementasi ilmu pengetahuan dan teknologi yang memperhatikan dan menerapkan nilai humaniora yang sesuai dengan bidang keahliannya |
|
|
CPL8 (KU2) |
Mampu menunjukkan kinerja mandiri, bermutu, dan terukur. |
|
|
CPL9 (KU8) |
Mampu melakukan proses evaluasi diri terhadap kelompok kerja yang berada dibawah tanggung jawabnya, dan mampu mengelola pembelajaran secara mandiri. |
|
|
CPL10 (KK1) |
Mahir berbahasa Inggris lisan dan tulisan dalam konteks keseharian/umum, akademis, dan pekerjaan setara tingkat post-intermediate. |
|
|
CPL11 (KK2) |
Mampu berbahasa Inggris lisan dan tulisan pada minimal satu bidang Bahasa Inggris untuk tujuan tertentu (English for specific purposes) setara tingkat intermediate. |
|
|
CPL12 (KK3) |
Mampu mengadaptasi/budaya pemakai bahasa sasaran yang positif ke dalam budaya bahasa ibu. |
|
|
Capaian Pembelajaran Mata Kuliah (CPMK) |
|||
CPMK1 |
Analysing the study of language (the differences of language and linguistics, how context affects language use, and how human forms linguistic structure) (S6, KU1, KK1, P6) |
|
|
CPMK2 |
Identifying the development of the English language (Genetic and Typological classification of language, Synchronic and Diachronic linguistics,and why language change). (S6, KU1, KK1, P6) |
|
|
CPMK3 |
Implementing the social context of English in communication (grammatical vs pragmatic meaning; sentence vs utterance; speech act theory, the structure of English text, like: register, genre, coherence, cohesion) (S6, KU2, KK2, P6) |
|
|
CPMK4 |
Evaluating why particular structures are used in specific contexts (constituency: from sentences-clauses-phrases-words, and English word including morphemes, derivation, inflection, lexical semantics, semantics relation, deixis) (S9, KU2, KK2, P14) |
|
|
CPMK5 |
Constructing English sounds in spoken communication. (phoneme, phonetic alphabet, allophone, voicing, place of articulation, vowels, suprasegmentals) (S9, KU8, KK3, P14) |
|
|
Kemampuan akhir tiap tahapan belajar (Sub-CPMK) |
|||
Sub-CPMK1 |
|
|
|
Sub-CPMK2 |
|
|
|
Sub-CPMK3 |
|
|
|
Sub-CPMK4 |
|
|
|
Sub-CPMK5 |
|
|
|
Sub-CPMK6 |
Designing a project concerning mother tongue creatively. |
|
- Aitchison, Jean. 2010. Aitchison’s Linguistics (7thed.). US: Macmillan Company.
- Finch, Geoffrey. 2000. Linguistic Terms and Concepts. NY: Palgrave Publisher Ltd.
- Fromkin, V., Rodman, R., Hyams, N. 2011. An Introduction to Language (9thed.). Canada: Nelson Education Ltd.
- Radford, A., et.al. 2009. Linguistics: An Introduction (2nded.). UK: Cambridge University Press.
Details ...